Isfahan (Esfahan)
Bo och jag flög lokalt flyg från Teheran till Isfahan. Med oss följde en av vännernas dotter, Sarvenaz, som så passande för oss, avslutat en utbildning till reseguide.
När vi steg ombord kunde vi välja platser och när vi klev av planet fick vi ”matsäcken”, ett ihoprullat bröd (blandning av grönsaker och kött samt dryck). Praktiskt, då flygpersonalen slapp städa efter passagerarna.
Vi tog in på hotell Persian Cowsar, beläget i en vacker trädgård. Vi gav oss (efter uppackning) ut för att uppleva Esfahan. Guidningen startade med promenad längs vattnet, en gångväg inramad av vackra träd och växter.
Första stopp blev Si-o-se Pol (33 valvs bron). Bron är en av 11 broar i Isfahan, Den är 160 m lång och har 33 valv. Under Shah Abbas I blev Isfahan huvudstad i början av 1600-talet. Staden delades av floden Zayandeh och Shah Abbas I (Abbas den store) lät därför år 1602 bygga bron Si-o-se Pol i syfte att binda samman de två delarna.
Promenaden gick vidare till ännu en av de gamla broarna Khaju Pol (Stora bron). Shah Abbas II lät 1650 bygga även denna lite nyare bro med 24 valv och byggd i två våningar. Den är 133 m lång, 12 m bred. I mitten av bron, på övre våningsplanet, Beiglarbeigi”, satt en gång den Safavidska Shahen med familj. Khaju-brons utformning möjliggjorde att en artificiell damm bildades. Bron fungerade både som damm och bro och är idag en samlingsplats för iranierna.
Ett imponerande arkitektoniskt byggnadsverk och så fiffigt byggt just för ett ökenområde.
En biltur på ca 30 min går nu till Monar Jonban, de ”skakande minareterna”. I den 10 m höga grundbyggnaden, begravdes 1316 en Sufi (en muslimsk asket). De sju m höga minareterna tillsattes senare. Det ”mystiska” består i att en person (minaretskakare?) klättrar upp i den ena minareten och ”gungar”, vilket gör att båda minareterna börjar skaka. Inte ngn större upplevelse men berömt som ”mystiskt”.
Mer intressant tyckte jag att det var att se Zoroastriska berget med tornet Atashgah, Eldstemplet, vilket vi passerade. Ett brunt, ca 200 m högt lerfärgat berg. Vi stannade till och kunde se byggnader högt upp på toppen och människor som vandrande på den branta stigen uppför berget. Zoroaastrianism var statsreligion vid denna tid, de har levnadsregeln Goda tankar-Goda ord-Goda handlingar. Kanske mer en praktisk livsfilosofi, vilket nog är grunden i de flesta religioner.
Eldstemplet, Atashgah, låg högst upp på Merbinkullen (solkullen). Elden betraktas som helig och Templet sägs vara till för att hålla elden brinnande, elden som aldrig får slockna! Tornets huvudmaterial är tegel som tillverkats av lera, kalk och vass. Jag ångrar nu att vi av bekvämlighet stannade nedanför berget och läste information om platsen istället för att klättra upp för att bese Atashgah m fl byggnadsverk där uppe på toppen.
Färden går nu tillbaka mot centrum och vi stannar till i New Jolfa, ett armeniskt distrikt i närheten av centrum. Där vill vi framför allt besöka Kelisa-ye Vank (Vank är armeniska för Kloster). Kelisa-ye Vank eller Vankkatedralen ären armenisk kyrka uppförd under Sha Abbas tid. Armenien blev en del av Iran under Qajardynastin 1781-1925). Armenierna är ett kristet folk som sedan 1500-talet har funnits i Iran. Armenien blev år 301 den första staten i världen som antog Kristendomen som statsreligion. Enligt Bibeln strandade Noa sin ark just på berget Ararat (i historiska Armenien). Abbas välkomnade armenierna då han hoppades att deras rika kultur och erfarenhet av silkeshandel skulle vara till nytta för Iran. Vankkatedralen har en kupol men ser i övrigt ut som en katedral. Interiören har sektioner av mästerverk i form av bl a bibliska målningar, persiska blomornament, målningar visande tortyren av armenierna under Ottomanska väldet.
Efter vårt besök i den vackra Vank katedralen, där vi blev påminda om avskyvärda förföljelser och massmord på armenier, gör vi ett snabbt besök på hotellet. Därefter tar vi en kort promenad för att bese de berömda Isfahan-mattorna. Affärsinnehavaren i mattbutiken vi besöker berättar om Persiska Mattor. Vi beundrade mattorna och fick bl a kunskap om en exklusiv ”mattkonst”. En handvävd silkesmatta med ena sidan vävd med ett motiv och den andra sidan med annat motiv. Dessutom har mattans båda sidor olika färger! Hur går det till? Dessa mattor vävs av mor och dotter som sitter på var sin sida av mattan och exakt samstämda väver de de olika motiven! Mattorna är otroligt vackra och så tunna. Den stora mattan på bilden veks samman till ett decimeterstort paket. Tyvärr kostade mattan alldeles för mycket så vi avstod från köp. Vi börjar bli hungriga och beger oss till en av Sarvenaz utvald restaurang. Ett imponerande upplägg av bestick mötte oss. Restaurangen var mycket vacker med målningar och valv.
Damrummet såg ut som de flesta gör i Iran, hål i golvet, inget papper för ”behoven” och ingen krok på väggen för väskan.
Kl. 09.00 nästa dag promenerar vi till det berömda torget, Naqsh-e Jahan, (världsmönstret), världens näst största torg. Torget liksom de flesta byggnaderna uppfördes under Shah Abbas tid, på 1600-talet. Det stora torget är 560 m x 160 m, täcks till stora delar av gräsmattor och rader av välansade träd. I varje ände av torget finns målstolpar av marmor, vilka användes i polospel för 400 år sedan. Abbas tanke med torget (Majdan) var att visa de vackraste ”juvelerna”: Masja-e shah, Masja-e Sheikh Lutfallah, Kah-e Ali Qapu samt Qevsarieh-portalen. Juvelerna skulle representera maktkomponenterna; prästerskapet, handelsmännen och shahen själv.
Masjed-e Shah, kronjuvelen (efter -79 Imammosken) på södra kortsidan är 52 m hög inkl den största kupolen, 42 m höga minareter och fyra ingångar. Här genomfördes fredagsböner. Moskén dekorerades med 475 000 ”mosaikbitar”, sjufärgade på kupolen och övervägande blå färger i entréportalen samt på insidan av moskén. Beige marmorplattor täcker nedre delens utsida.
Qwysarieh-portalen på norra kortsidan är den vackra ingången till den jättelika basaren som för övrigt liknar de flesta basarer i denna del av världen. På västra långsidan ligger Kakh-e Ali Qapu (Qapu är turkiska för magnifik dörr). Ali Qapu Palatset, (Shah Abbas hemvist) är 38 m högt, och har 52 rum på sex våningar. Från terrassen på tredje våningen kunde kungliga familjen betrakta Polospelen.18 höga pelare bär upp terrassens spegeltäckta tak. Pga. restaurering var tyvärr de flesta rum avstängda. Vi nöjde oss med att bese kungliga slottet från utsidan.
Masjed-e Sheik Lotfallah, ligger på östra långsidan, mittemot Palatset. (Namnet fr Abbas svärfar Lotfallah). Syftet med denna mindre moské var att Shah-familjen skulle ha sin egen kungliga böneplats och behövde då inte minareter. Shah Abbas skapade en tunnel från Ali Qapu Palatset för att ”Shahens kvinnor” skulle kunna besöka moskén utan att synas. Palatsets överraskning är att när solen lyser in i ”domen” framträder en påfågel med utbredda stjärtfjädrar.
Vi promenerar iväg till, för denna dag, sista palatset (en paviljong) Kahk-e Chehel Sotoun. Chehel Sotoun betyder 40 pelare och när paviljongens ingång som har 20 pelare, avspeglas i vattnet framför byggnaden, ser det ut som 40 pelare. Terrassens vackra innertak är täckt av glas och speglar. Efter att ha beundrat byggnaden bestämde vi oss för att bara gå runt i trädgården, som är en av ”nio persiska trädgårdar” som utsetts som världsarv. Hungerklockan tickar och Sarvenaz tar oss till sen lunch på den vackra restaurang Malek Soltan Jarchi Bashi, som är ett ombyggt gammalt badhus där vi äter traditionell iransk mkt god mat. Röda fiskar simmade runt i grunda dammar mellan restaurangens bord. Om man har behov av besök på dam- eller herrum får man hålla balansen för att inte ”ramla mellan stolarna”.
Vi flyger tillbaka till Teheran där vännerna väntar för att ta oss med till en sen middag. Dags för umgänge med vännerna.
Tidigt nästa morgon äter vi en stadig frukost och ger oss iväg för att besöka tre antika sevärdheter;Persepolis, Naqsh-e Rostam och Pasargad, som ligger en knapp timmes färd från Shiraz. Pasargad uppfördes 546 f Kr på uppdrag av Kyros II. Kyros dog några år senare och en gravplats byggdes till honom. Det enda monumentet som vi besökte i Pasargad var just Kyros grav, vilken hade breda trappsteg upp till en stor gravkammare som i sin tur var drygt 2 m hög. Pasargad förblev huvudstad fram tills Persepolis började uppföras. Pasargad omfattar idag endast ett fåtal utspridda byggnader. Efter besöket av Kyros grav, som vi beundrade mest pga dess ålder men tyvärr inte så storslaget som vi förväntade, oss åkte vi vidare.